Privé-gidsen en elandenburgers

11 augustus 2014 - Geilo, Noorwegen

Franka schreef: maandag 11 augustus 2014.

Wederom verhuizen : van Voss naar Geilo.Via de Hardangerfjorden naar Eidfjord waar we om 11 uur hadden afgesproken met Stephan en Ingrid.Het weerzien was geweldig. Ook de speelse Nova was erbij.Ik geloof dat Meike een nieuw vriendinnetje erbij heeft.Ze hebben ons heel veel van Eidfjord laten zien waar ze ruim 5 jaar gewoond en gewerkt hebben.Na een korte bezichtiging van het haventje , waar helaas geen cruise-schepen lagen, zijn we naar één van de grootste waterkrachtcentrales van Europa gegaan.Het heet:SIMA KRAFTVERK.De turbinehal ligt 700 m in de berg.John,Guusje,Meike en Stephan zijn mee gegaan met een rondleiding. Erg interessant en leerzaam.Ingrid heeft voorheen ook vaker deze rondleiding gegeven toen ze nog in Eidfjord woonden.Terwijl de rest binnen was vertroefden wij (Ingrid,Nova en ik) heerlijk in t zonnetje aan het water.We hadden een geweldig uitzicht op het Hardangerfjord.

Na een heerlijke picknick op de kade in Eidfjord gingen we naar het Hardangervidda Natursenter.Hier heeft Stephan voorheen rondleidingen gegeven.We kregen er allerlei tentoonstellingen te zien over de natuur en de omgeveving.Ook hebben we daar een "helicoptervlucht" gemaakt.Zie het filmpje.Een prachtige beleving.

Het houdt niet op...in de buurt is de Vøringfossen waterval.Eén van de bekendste watervallen van Noorwegen. Het is een dubbele waterval waarbij het water 182 meter omlaag valt.Stephan en Ingrid weten heel veel over deze streek te vertellen en wij alle vier luisteren aandachtig. Erg interessant.

Verder op weg naar Geilo passeren we nog de Syssendammen. Een supergroot en diep stuuwmeer waarbij de dam geheel van steen is gemaakt. Het wordt een bliksembezoek want inmiddels is het licht gaan regenen en waaien.

De weg via de Hardangervidda is werkelijk super mooi.We laten de fjorden achter ons en komen weer in een heel ander landschap.Af en toe zien we nog een hoopje sneeuw liggen. Niet veel, want door de betrekkelijk warme zomer is de meeste sneeuw gesmolten.

Enigszins vermoeid komen we rond 6 uur aan bij de Havsdalgrenda appartementen in Geilo.Stephan wijst ons de weg. Toch wel makkelijk zo'n neef die hier werkt en van alle markten thuis is. Ondertussen is Ingrid het eten aan het voorbereiden want we zijn uitgenodigd voor het avondmaal.Nee, hopelijk niet het laatste avondmaal....

Eerst worden alle kadootjes van ouders, nichten en tantes uitgepakt.Wij hadden genoeg plek in de bus , dus dat kwam goed uit.Het leek wel sinterklaasfeest daar in huize Neeten.Ook Nova kreeg een klein kadootje.Zie filmpje.

We kregen overheerlijke elandenburgers met zelfgemaakte friet en salade.We zouden zelf niet één twee drie voor elandenburgers gekozen hebben, maar wat waren ze heerlijk!!En toen nog het toetje!!!Zelfgemaakt vanille-ijs en apple-crumble.Wat een verwennerij!!Van ons krijgen ze 3 Michelinsterren.

Het was een vermoeidende , maar te gekke dag en we waren blij toen we rond middernacht gewassen en gestreken in bed lagen.

1. Janneke:
    12 augustus 2014
    T filmpke is nog ongerweag?
    Leuk huur, om met zo'n insiders de omgeaving te verkenne!
  2. De Boutjes van de Baandj:
    12 augustus 2014
    Het fimpke is ongerwaeg.De dames Guusje en Meike goeje hiej effe t netwerk plat met heur gedeuns op de laptop en ipad.Doardoor ken t filmpke neet ge-uplaod waere.Kumt der zoë aan haop ich.
  3. Oma bouten:
    12 augustus 2014
    Weer een mooie dag met jullie prive gidsen
    Mooie foto,s en video,s geniet groetjes
  4. Carina:
    12 augustus 2014
    Tjonge, wat een belevenissen alweer (en dat in 1 dag!) Maar goed dat jullie een luxe huisje hebben waar je lekker kunt ontspannen. Veel plezier nog!
  5. De Boutjes van de Baandj:
    12 augustus 2014
    Het lukt me nu niet om de filmpjes erbij te zetten.Ik ga t vannacht nogmaals proberen als de rest vd familie ligt te snurken en geen bezit nemen van de wifi-verbinding.
  6. De Boutjes van de Baandj:
    13 augustus 2014
    Is gelukt .Ze staan er op.
  7. Janneke:
    13 augustus 2014
    Het is wat met die meiden en internet ;) Maar mooie filmpjes, je waant je zelf in de helikopter.
  8. De Boutjes van de Baandj:
    13 augustus 2014
    Ja, manlief kan er helaas ook wat van...De film in die grote zaal was idd net echt.Af en toe effe mijn ogen dichtgedaan omdat ik misselijk dreigde te worden.En dan zo'n sjiek geluid erbij!